center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Miért bohóckodnak a politikusok?
Török Gábor, Koktél Magazin, 2004. január.

Murphynek igaza van: minden bonyolult kérdésre létezik egy egyszerű, kézenfekvő és téves válasz. Kérdések nélkül azonban esélyünk sincs eljutni a helyes válaszokhoz, válaszok nélkül pedig nem sokat értük a minket körülvevő világból. A kérdések megfogalmazása nem garantálja, hogy végül megtaláljuk a megoldást, mégis abban hiszek, hogy a jó kérdés már fél siker. Éppen ezért ebben a rovatban egy-egy kérdésre keresem a választ, olyanra, amely talán nem csak engem foglalkoztat.
 
Képek az elmúlt hónapok politikai híreiből: a közlekedési miniszter a főpolgármesterrel buszozik; a környezetvédelmi tárca vezetője piros sapkában virgáccsal megy a tüntetők közé; a legnagyobb ellenzéki párt képviselője a Balaton vizében állva mutatja a perdöntő dokumentumokat; frakciótársai hatalmas kartondobozt visznek egy bank elé, majd pár nap múlva a vezető kormánypárt politikusai is utcára vonulnak a saját dobozukkal. Nem kell különösebb elemzői véna ahhoz, hogy megállapítsuk: a magyar politika képviselői egyre többet foglalkoznak a látvánnyal, a politikai tartalom, a mondanivaló „becsomagolásával". De vajon miért bohóckodnak a politikusok, és tényleg eljöhet-e az az időszak, amikor bohóc-sapka nélkül már nem lehet valakiből ismert és sikeres közszereplő?

Könnyű belátnunk, a médiába való bekerülés nélkül csak nagyon korlátozott esélye van egy politikai erőnek arra, hogy mondanivalója eljusson a választókhoz. Aki nem szerepel a hírekben, nem tud - akár pozitív, akár negatív - hatást gyakorolni. Ahhoz, hogy egy párt a lehető legszélesebb nyilvánosság számára üzenhessen, előbb a média napirendjére kell kerülnie. A média pedig szelektál, választ a hozzá befutó hírek között: jobb esetben ezt a hírek fontossága, még mindig kevésbé rossz esetben érdekessége, a legrosszabb esetben pedig a hírszerkesztők politikai szimpátiái alapján. Bárhogy is van, a hírérték és a politikai elkötelezettség mellett az „érdekesség", a „látványosság" is többé-kevésbé szempont lehet, amikor a kapuőri pozícióban lévő szerkesztők választanak.

Az okos politikusnak tehát tudnia kell, hogy nem elegendő a felkészültség, a hiteles mondanivaló, a jól kigondolt üzenet: a lehető legtöbb hírszerkesztőséget kell rávennie arra, hogy beszámoljon róla. A fentebb említett első esetben elegendő a politikai fontosság, ahogy például egy reformkori politikusnak sem kellett látványos sajtótájékoztatót tartania féltett vagyontárgyai körében, elegendő volt, ha felajánlotta azok egy részét a nemzet javára - a hír garantáltan elterjedt. A harmadik esetben megteszi egy telefon, bár az igazán lojális politikai komisszárok gyakran kézi vezérlés nélkül is tudják, hogy minek kell bekerülnie és mi nem kerülhet be semmilyen esetben sem a hírek közé. A média jelentős és leginkább nézett-olvasott része azonban alapvetően a második csoportba tartozik: bár a kereskedelmi alapú sajtó képviselői is figyelnek a politikai fontosságra, és olykor politikai szimpátiáikat sem tudják teljesen háttérbe szorítani, a hírek szelekciójánál elsősorban mégis az érdekességet, a nézettséget veszik figyelembe.

Mindez azzal a következménnyel jár, hogy a politikai tervezés részévé válik a média szempontjaihoz történő alkalmazkodás. Ne gondolja senki, hogy ez olyan könnyen megy: a ma vezető pozícióban lévő politikusaink nagy többségében erős ellenállás munkálkodik a "bohóckodással" szemben. Legtöbbjük a rendszerváltás hevében eszmék és értékek képviseletét vállalva, elsősorban valamilyen értelmiségi pályáról váltott, és lett botcsinálta politikus. Más részük már 1989-1990-ben is hivatásosnak számított a pályán, ám az államszocialista korszak cenzúrázott és pártközpontból irányított médiájának világában inkább a fentebb említett telefon használata, semmint a nézettség szempontjai határozta meg a bekerülést. A demokratikus politikai viszonyok között tehát mindenki kezdőnek számított, s a tapasztalatlanság és a régi antidemokratikus reflexek alkalmazása egyaránt gyakran jellemezte a hivatalba került politikusoknak a médiához való viszonyát.

Sokan vannak olyanok, akik máig nem hajlandóak szakítani egy 19. századi politikus szerepfelfogásával, és nem vesznek tudomást a megváltozott körülményekről. Egy részük pozíciója vagy tehetsége miatt politikai szereplő maradt, bár olyanok, mint az a kiválóan képzett focista, aki mindent tud ugyan a labdarúgásról, de esztétikai okok miatt nem hajlandó a bal lábát is használni a góllövésnél. Így aztán vannak helyzetek, amelyekben nincs nála jobb, más ziccereket viszont szükségszerűen ki fog hagyni. Az alkalmazkodásra képtelen politikusok más része fokozatosan kikopik a politikából, visszatér az otthagyott értelmiségi pályára, esetleg szakértővé válik. A számomra szimpatikusabb kivonulók felismerik, hogy ez a szerepjáték is a politizálás elengedhetetlen része, és ezért magukat alkalmatlannak minősítve távoznak. Mások soha nem fogadják el az új szabályokat, s abban a hitben, hogy a Föld forgása megállítható, egyre reménytelenebbül harcolnak a "napfelkeltével".

A politikai pályán maradók - és az oda újonnan bekerülők - elsöprő többsége számára azonban az elmúlt években világossá vált, hogy ezt a játékot ma így kell játszani. Nem az a fontos, hogy szeressék a médiát, hanem az, hogy alkalmazkodjanak hozzá. A jó politikus tudja, hogy céljai megvalósításához szüksége van arra, hogy a hírekben szerepeljen - hiszen enélkül nem juthat el az üzenet a választópolgárokhoz -, így eszköz jellegűnek tekinti a csomagolást. Az elmúlt években szinte minden közszereplőnek lehetősége volt már arra, hogy legalább addig eljusson: ez egy szükséges rossz - s itt a szükségesen van a hangsúly.

Egy parlamenti párt politikusai az önkormányzati választás előtt szerették volna, ha jelöltségükről értesül a közvélemény. Sajtótájékoztatójukból azonban még mínuszos hír sem lett. Aztán gondoltak egy nagyot, s öltönyben levonultak egy konditerembe súlyokat emelgetni. Másnap az erről készített valóban meghökkentő fénykép szinte minden napilapban megtalálható volt. A példák sokaságát hosszan lehetne még sorolni. A rosszul megválasztott időpontban tartott, unalmas sajtótájékoztatókra senki sem kíváncsi, míg ugyanaz a mondanivaló egy jobb helyen, jobb időpontban akár vezető hír is lehet.

Mielőtt elszörnyülködve ismét a politika és a politikusok ostobaságára, vagy a valóságshow-k mindent elbutító hatására és végül már-már a nemzethalálra gondolna a kedves Olvasó, kérem, olvassa el újra az előző mondatot. Annak legfontosabb része ugyanis így hangzik: ugyanaz a mondanivaló. Ne gondoljuk, hogy a média mindenható. Ne higgyünk azoknak, akik leegyszerűsítve arról elmélkednek, hogy a média mindent meghatároz. A sajtó rendkívül fontos szereplője a modern politikának, de csak kereteket ad, a politikai sikeresség egyik előfeltételét határozza meg. Ráadásul egy sor fontos politikai eseményre a médián kívül kerül sor: a gazdasági döntésekhez, az adók megállapításához, nemzetközi szerződések megkötéséhez, koalíciók felállításához, fontos politikai tartalmak kigondolásához messze nem elég a médiában való eladhatóságot segítő bohóc-sapka. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a szavazók többsége a politikával és a politikusokkal kapcsolatban mélyen konzervatív: a látvány ugyan segítheti a hírekbe való bekerülést, ám túlzásba vitele könnyen ellenszenvet válthat ki a közönségből.

A politikus két esetben követ el önbecsapást: ha túl- vagy ha alulértékeli a média szerepét.

Török Gábor

Miért bohóckodnak a politikusok? Koktél Magazin, 2004. január.

A szerző politológus.